piątek, 12 października 2007

Platynowa przyjaciółka

Najbogatsi trzymają w portfelach symbole prestiżu: złote i platynowe karty. Dzięki nim przestają martwić się o cokolwiek. Bank może im zorganizować całe życie.

Posiadacze złotych i platynowych kart to z założenia osoby, które płacą nimi często i wydają dużo. Aby kawałek plastiku w portfelu dawał im pełnię szczęścia, banki zapewniają wysokie limity kredytowe. Dla kart złotych to przeciętnie do 50 tys. złotych. Przy platynowych klient może negocjować, a pole tych negocjacji bywa bardzo szerokie: w PKO BP karta MasterCard Platinum może mieć limit do 200 tys. zł, w Kredyt Bank nawet 250 tys. złotych. Z reguły oprocentowanie kredytu dla kart prestiżowych jest niższe przynajmniej o 2-3 punkty niż dla zwykłych. Jednak o wyjątkowości tych kart nie świadczą lepsze parametry, ale dołączane pakiety usług dodatkowych. Wśród nich wyróżnić można dwie kategorie: jedne dają poczucie bezpieczeństwa, drugie - luksusu i elitarności.
Same tylko limity kredytowe (wysokie) i oprocentowanie (niskie) zachęcają do częstego wyjmowania karty z portfela. Programy rabatowe to dodatkowy impuls. Dzięki nim można dziś nie tylko taniej kupić ubrania czy zapłacić mniejszy rachunek w restauracji. Właściciel platynowej karty może na przykład skorzystać z usługi zwanej consierge, dzięki której nie musi się o nic martwić. Wystarczy jeden telefon do bankowego konsultanta, a ten zarezerwuje stolik w restauracji, dostarczy bilety na mecz, a nawet znajdzie opiekunkę do dziecka.
Wśród banków wyróżnia się Citibank - jego program rabatowy ma największy rozmach. Jedna z egzotycznych ofert gwarantuje właścicielowi platynowej karty zniżki na najbardziej ekskluzywnym pasażerskim transatlantyku świata Queen Mary 2 i słynnym żaglowcu Sea Cloud. Pekao SA mocniej stoi na ziemi i dla posiadaczy kart Visa Platinum stworzyło program Private Consulting. Zapewnia preferencyjne warunki obsługi w prawie 60 renomowanych firmach doradztwa prawnego, podatkowego, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i sztuką.
Wysokie limity kredytowe mogą być powodem równie wysokich strat. Dlatego banki oferują pakiety ubezpieczeń zapewniających ochronę tym klientom, z których kartą na zakupy wybrał się złodziej, i gwarantują pokrycie takich zobowiązań. Takie ubezpieczenie mają w ofercie obowiązkowo wydawcy prestiżowych kart. Klienci mogą liczyć na pokrycie wszelkich wydatków powyżej 150 euro za transakcje przeprowadzone w ciągu 72 godzin przed zastrzeżeniem karty. Niektóre banki ubezpieczają gotówkę wypłacaną z bankomatu. Jeśli pieniądze zostaną skradzione w ciągu 24 godzin od chwili wypłaty - pokryją straty. Banki na bieżąco monitorują też transakcje przeprowadzane za pomocą kart i kontaktują się z klientem, jeśli jakaś jest na tyle wysoka, że budzi podejrzenie.
Bardziej wyrafinowaną usługą jest odszkodowanie za zakupiony towar, jeśli zostanie zniszczony lub skradziony. Okres ochronny trwa na ogół do 30 dni. Niektóre banki mają też w ofercie tzw. gwarancję najniższej ceny, co zwalnia ich klientów z konieczności tropienia atrakcyjnych okazji. Jeśli różnica w cenach kupowanych towarów będzie wyższa niż 200 zł, banki ją zwrócą. Gwarancję taką mają w swej ofercie m.in. BZ WBK, Citibank, Kredyt Bank, Millennium.
Posiadacze prestiżowych kart, którzy płacą nią za bilet, automatycznie zostają objęci ochroną ubezpieczeniową. Pokrywa ona koszty leczenia, a jeśli wypadek zdarzy się za granicą - koszt transportu chorego do kraju. Na pomoc mogą też liczyć ci, których bagaż zawieruszy się na lotniskach albo przydarzy się opóźnienie czy odwołanie lotu. Wówczas dostaną odszkodowanie albo nocleg w hotelu. Do kart platynowych dodawana jest karta Priority Pass, dzięki której jej właściciel może korzystać ze specjalnych pomieszczeń wypoczynkowych na lotniskach. Z kolei program IAPA daje zniżki w hotelach i wypożyczalniach samochodów na całym świecie.
Banki zakładają, że w szczególny sposób powinny zatroszczyć się o swych najlepszych klientów, gdy ci wyjeżdżają za granicę. Na wypadek kłopotów z prawem oferują im możliwość skorzystania z pomocy adwokata. Proponują nawet ubezpieczenie, z którego wypłacą pieniądze na pokrycie kaucji sądowej. Dodatkowo ubezpieczają od odpowiedzialności cywilnej, czyli wszelkich szkód wyrządzonych przez posiadacza karty. Banki różnie rozkładają odpowiedzialność za zdarzenia, które mogą się przytrafić w podróży, ale limity odszkodowań bywają bardzo wysokie - w Citibanku aż do 200 tys. dol., w BPH do 100 tys. dol., w BZ WBK 300 tys. zł, w MultiBanku do 120 tys. złotych.

Banki tak cenią swoich najbardziej zamożnych klientów, że pomagają im nawet wtedy, kiedy - chwilowo - przestają zarabiać. Niektóre zabezpieczają ich na przykład na wypadek utraty pracy
- biorą na siebie ciężar spłaty minimalnej kwoty zadłużenia. W idealnej sytuacji jest posiadacz karty BZ WBK Porsche - może nawet dostać świadczenie (do 4 tysięcy złotych) za każdy miesiąc bez pracy.
Oczywiście banki pomogą też w spłacie zadłużenia, gdy klient nie ma takiej możliwości z przyczyn losowych, na przykład z powodu wypadku czy ciężkiej choroby. Bank i wtedy jest do dyspozycji: zorganizuje pomoc lekarza, opiekę pielęgniarki, transport medyczny, dostawę leków. Zatroszczy się nawet o rodzinę klienta, zapewniając opiekę nad dziećmi. Posiadacze kart Platinum w Citibanku mogą skorzystać z Drugiej Opinii Medycznej - jeśli poważnie zachorują, bank załatwi dla nich konsultację u wysokiej klasy specjalistów z klinik w Europie i USA. A wyspecjalizowani konsultanci banku udzielą odpowiedzi na pytania dotyczące leczenia, podadzą adresy i godziny otwarcia aptek czy szpitali.
Do konsultantów można dzwonić właściwie ze wszystkim. Mają pod ręką repertuary teatrów, koncertów czy imprez sportowych. Najświeższy wynik meczu też znają. Klienci, którzy planują egzotyczną podróż na koniec świata, mogą liczyć na fachowe porady o miejscu docelowym, klimacie, wizach czy wymaganych szczepieniach. Bez pomocy nie pozostanie również kierowca, który utknął na drodze w nieznanej mu okolicy: konsultanci zasugerują najlepszy objazd albo skierują do najbliższej stacji benzynowej czy warsztatu.
Jeśli klient wyrazi takie życzenie, bank zajmie się również organizacją jego wolnego czasu. Zarezerwuje stolik w restauracji, zamówi i dostarczy bilety do kina, na koncert czy na mecz. Pod wskazany adres wyśle bukiet kwiatów czy zakupy. Konsultanci przygotują wypoczynek, rezerwując hotel i bilety na samolot. Możliwości bankowych usług wydają się nieograniczone - wszystko zależy od potrzeb i zachcianek klienta. Banki chętnie podejmą się każdego zadania. Przecież ostatecznie i tak za wszystko zapłaci klient - oczywiście korzystając ze swej karty kredytowej.
Dla tych najbardziej wymagających przeznaczone są pakiety usług określane terminem concierge, oferowane przez BRE Bank, Citibank, MultiBank, Pekao SA. Można zlecić bankowi wykonanie właściwie każdej usługi lub zapytać o dowolną kwestię. Zatrzaśniemy w samochodzie kluczyki, zalejemy mieszkanie - żaden kłopot. Wystarczy telefon do banku, a resztę załatwi wyznaczony do tego konsultant. Zasada działania jest prosta: przedstawiciel banku kontaktuje się ze specjalistą z danej branży, który należy do sieci assistance, np. z elektrykiem, szklarzem czy ślusarzem. Następnie kalkuluje koszt, potwierdza zamówienie usługi i dokonuje płatności kartą klienta. Klientowi pozostaje tylko spokojnie czekać na pomoc.
W różnych bankach pakiet usług consierge zawiera jednak inne propozycje. Posiadacze karty VISA Platinum Raiffeisen Clubu korzystają z serwisu, który jest dostępny przez 24 godziny na dobę. Raiffeisen Concierge umożliwia korzystan
ie z bogatej oferty usług na całym świecie, takich jak np.: organizacja i dostawa zakupów, biletów na imprezy sportowe i kulturalne (również do kin i teatrów), organizacja wypoczynku (hotel, wycieczki, bilety), rezerwacja sal konferencyjnych, restauracji, organizacja samochodu zastępczego i wynajmu limuzyny, organizacja opieki dla dzieci oraz usług drobnej pomocy domowej. Koszty zleceń każdorazowo przedstawiane są do akceptacji klienta jeszcze przed wykonaniem danej usługi.
Podobnie jest np. w BRE Banku. Serwis concierge to szybka pomoc w każdej sytuacji. Konsultanci pomagają klientowi w wyszukaniu sprawdzonego warsztatu naprawczego, pomocy drogowej, wypożyczalni samochodów czy też należących do sieci assistance: hydraulika, elektryka, ślusarza lub szklarza, a w razie potrzeby - umówią z odpowiednim specjalistą.
W ramach organizacji usług klienci private banking BRE Banku mogą też zlecić organizację i dostarczenie pod wskazany adres biletu na koncert, mecz czy spektakl, zorganizowanie wypoczynku w wybranym miejscu na świecie (rezerwacja hotelu, pensjonatu, wycieczki, biletów lotniczych, kolejowych itp.), dokonanie rezerwacji w wybranej restauracji, klubie sportowym, centrum biznesowym, stacji obsługi pojazdów itp. Koszty usług i ich organizacji, po uprzednim zaakceptowaniu, pokrywa klient. Są jednak bankowcy, którzy radzą: nie przeceniajmy roli pakietów premiowych. To tylko dodatki. Główną potrzebą zamożnych klientów jest profesjonalne doradztwo finansowe. I to od jego poziomu zależy, jak ocenią swój bank.

Źródło: Newsweek, dodatek "PRIVATE BANKING" Numer 19/07 autor: Paulina Kochańska


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz