Przeznaczenie, typ, cena
Jak mądrze kupić GPS-a? To pytanie dręczy wielu potencjalnych nabywców. W nowym poradniku rozwiewamy najczęstsze wątpliwości i wyjaśniamy kluczowe pojęcia.W pierwszej części artykułu zajęliśmy się prezentacją systemu GPS, podstawowych parametrów i funkcji nawigacji, systemów operacyjnych stosowanych w nawigacjach i map, które pełnią niebagatelną rolę w procesie nawigowania.
W dalszej części publikacji zaproponowaliśmy umowny podział nawigacji na kilka kategorii:
- Nawigacje dla oszczędnych – spełniające podstawowe wymagania, bez wodotrysków, ale za to w doskonałej cenie przy zachowaniu niezłej jakości
- Nawigacje dla wymagających – nowoczesne, bardzo wydajne, korzystające z najnowszych rozwiązań technicznych
- Nawigacje do ciężarówek – specjalne zestawy dla kierowców drogowych potworów, uwzględniające specyfikę jazdy ciężarówką
- Nawigacje na rower i motocykl – topowe nawigacje na jednoślad
- Pozostałe nawigacje – do wędrówek pieszych, w telefonie i tym podobne.
Zasada działania nawigacji
Tytułem wstępu wypada w sposób prosty wyjaśnić czym jest ten tajemniczy GPS. System GPS to dobrodziejstwo sponsorowane przez dobrego Wujka Sama – Wojsko Stanów Zjednoczonych Ameryki. Nasi kuzyni z USA stosowali go początkowo do celów militarnych, ale obecnie jest ogólnodostępny dla cywilów.Mechanizm działania oddaje internetowe wydanie encyklopedii PWN: GPS, ang. Global Positioning System: globalny system wyznaczania pozycji (lokalizacji) obiektów wykorzystujący sztuczne satelity Ziemi; przeznaczony do ciągłego, dokładnego wyznaczania trzech współrzędnych określających pozycję anteny odbiornika osobistego albo zainstalowanego na obiekcie stałym lub ruchomym, znajdującym się na lądzie, wodzie lub w powietrzu; tworzony od 1973 w USA; gł. stacja w Falcon (Colorado Springs, USA); stosowany w nawigacji, geodezji, turystyce.
W wielkim uproszczeniu: satelity GPS wysyłają (darmowy) sygnał, na podstawie którego naziemne odbiorniki GPS są w stanie ustalić swą pozycję. Ekspertom taka definicja może wydać się zbyt banalna i niekompletna, lecz w zupełności wystarczy, by zrozumieć istotę działania systemu GPS. Jeśli nadal nie potraficie sobie wyobrazić jak to wszystko wygląda, spójrzcie na załączony rysunek, który – swoją drogą – pochodzi z witryny i.dell.com. Osoby chcące poszerzyć własną wiedzę z zakresu systemu mogą zacząć od lektury Wikipedii, a potem przeszukać wyszukiwarkę Google w pogoni za szczegółami.
Ciekawostki:
- Sztuczne satelity GPS są wyposażone w moduł szpiegowski NUDET (skrót od Nuclear Detection), który służy do wykrywania wybuchów nuklearnych na kuli ziemskiej.
- System GPS nie jest jedynym systemem pozycjonowania na świecie. Istnieją mniej popularne (lub nieukończone) konkurencyjne koncepcje, na przykład rosyjski GLONASS (działający, dokładność do 60 m), europejski GALILEO (nieukończony, dokładność do 0,5 m) czy chiński COMPASS (działający, dokładność do 10 m).
- System GPS wspierają satelity z innych systemów satelitarnych (wspomaganych przez naziemne stacje referencyjne), na przykład EGNOS (Europa – 3 satelity), WAAS (Ameryka – 2 satelity), MSAS (Japonia), których sygnał potrafią wykorzystać klasowe odbiorniki GPS do zwiększenia precyzji pomiarów.
- Dla zwiększenia jakości działania odbiorników GPS opracowano metodę DGPS. Polega ona na wyznaczeniu poprawek w stacjonarnych stacjach bazowych. Są one przenoszone przez łącze GPRS (technologia komunikacyjna GSM) lub VHF (pasmo fal radiowych). DPGS pozwala na zwiększenie precyzji pomiaru nawet do 0,5 m. Z tej metody potrafią korzystać tylko niektóre odbiorniki GPS.
Najważniejsze cechy nawigacji
Wymarzona nawigacja. Jaka ma być? Mówiąc kolokwialnie – nawigacja powinna być dobra. Ale wypada ten przekaz nieco wzmocnić. Nawigacja musi być dobra. A nawet: nawigacja koniecznie musi być dobra. Jakość nawigacji określa się w oparciu o szereg kryteriów. Na początek proponujemy się skupić na następujących kwestiach, ponieważ od nich zależeć będzie w głównej mierze jakość nawigowania:- Moduł GPS - odpowiada za odbiór danych z satelitów, a więc i za dokładne ustalenie pozycji użytkownika. Producenci nawigacji samochodowych – Garmin, TomTom, Navigon, Nokia etc. - najchętniej sięgają po moduły marki SiRF. Prym wiodą odbiorniki SiRFstarIII – są czułe, działają z powodzeniem nawet w schowku, pod fotelem. Odświeżają swoją pozycję co 1 sekundę. Śledzą nawet kilkanaście satelitów jednocześnie – o liczbie satelitów jaką może dostrzec moduł GPS informuje parametr opisywany jako ilość kanałów. Bogatszą alternatywą dla SiRFstarIII są najnowsze odbiorniki SiRF i MTK. Najlepsze moduły wykorzystują poprawki EGNOS/WAAS/MSAS oraz ewentualnie DGPS.
- SiRFInstantFix II lub jego odpowiednik - technologia przyśpieszająca uzyskanie sygnału z satelitów. Dzięki niej nawigacja ustali naszą aktualną pozycję w kilka sekund – po włączeniu nawigacji czy też po utraceniu sygnału z satelitów.
- Parametry techniczne – do płynnej nawigacji potrzebne jest zaplecze techniczne, które zapewni taki komfort. Przyjmuje się, że standardem obecnie jest procesor o taktowaniu 400 MHz wspomagany przez 64 MB RAM. Tyle wystarczy do niezakłóconej pracy. Oczywiście, im więcej, tym lepiej. Warto też pomyśleć, jak duża pamięć wewnętrzna (FLASH/ROM) będzie Ci potrzebna. Zazwyczaj producenci montują w nawigacjach od 64 MB do 2 GB pamięci wewnętrznej.
Sygnał z satelitów w oknie łapią przykładowo najnowsze nawigacji MIO oraz Navix 4307. Gdy sygnału nie będzie, no cóż, wtedy trzeba zaufać marce SiRF lub MTK. Co jeszcze warto wiedzieć? Na pewno intryguje was tajemnicza liczba kanałów w opisie nawigacji. Jest to, jak zostało to wspomniane wyżej, ilość satelitów, którą jednocześnie może obserwować dane urządzenie. Do prawidłowego działania nawigacja musi widzieć co najmniej trzy satelity. Niemniej jednak z myślą o przyszłości warto inwestować w urządzenia 20-kanałowe. Większa liczba kanałów to póki co chwyt marketingowy (który może iść w parze z jakością… lub też nie), co obrazuje poniższa grafika.
Grafika pochodzi z forum Elektroda.pl
Jak widać, w danym punkcie na ziemi można uzyskać sygnał z około 12 satelitów. Nie ma szans na więcej, dlatego że ich liczba jest ograniczona, przy czym krążą one wokół naszej planety po swych orbitach. Fizycznie więc nie ma możliwości, by aktualnie wykorzystać wszystkie 20 kanałów – a co dopiero ich większą liczbę.
Wniosek nasuwa się sam. Liczba kanałów jest istotna, ale nie najistotniejsza. 20 w zupełności wystarczy. Nawigacja korzystająca z sygnału z 8-12 widocznych satelitów nie zwariuje, kiedy jeden z nich zostanie zasłonięty przez budynek. Pochylić na dłużej powinieneś się nad inną sprawą. A mianowicie: jak szybko interesująca cię nawigacja łapie sygnał z satelitów i czy go nie gubi? Produkowane pod koniec pierwszego dziesięciolecia XXI wieku nawigacje powinny zlokalizować swoje położenie w około minutę od pierwszego włączenia, czyli tak zwanego zimnego startu. Natomiast ciepły start, kiedy urządzenie dysponuje danymi o ostatnim położeniu satelitów, musi być zdecydowanie szybszy. Najbardziej zaawansowane technologicznie produkty poradzą sobie z tym problemem jeszcze szybciej (patrz. Instant Fix II).
Najważniejsze cechy nawigacji cz. 2
Po okrojeniu pola wyboru do nawigacji, które precyzyjnie i płynnie nawigują, czas na dalszą selekcję pod względem kolejnych cech. Tutaj masz całkowite prawo dać upust swoim zachciankom.Przeglądając fora internetowe od razu czuć, że jeśli chodzi o funkcje nawigacji, popularne są dwie szkoły. Jedna z nich uczy, że nawigacja służy do nawigowania i powinna być okrojona z bajerów, bo przecież im mniej w niej, tym mniej może się zepsuć – a poza tym mniej oznacza również taniej. Druga szkoła natomiast stawia na dodatki – i to po całości. Prawda, jak przystało na spory, leży gdzieś po środku i we własnym zakresie należy znaleźć złoty środek.
Najpopularniejsze funkcje w nawigacjach:
- Odtwarzacz muzyki – radość ze słuchania muzyki na nawigacji jest raczej znikoma i do przeżyć audiofilskich trudno ją zaliczyć. Niektórzy jednak na to nie zważają. Nie każdy potrzebuje przecież kolumn Yamahy. Warto odnotować, że praktycznie każda nowa nawigacja wyposażona jest w odtwarzacz muzyki zapisanej co najmniej w jednym z popularnych formatów, na przykład: MP3, WMA lub WAV. Coraz częściej zaobserwować można też urządzenia czytające dużo większą liczbę plików z różnorodnymi, nawet niestandardowymi rozszerzeniami.
- Odtwarzacz filmów – nie spodziewaj się pięknych barw. Wyświetlacz w nawigacji nijak ma się do tego w monitorze peceta. Jest dużo mniejszy, ma gorsze parametry. Zdecydowana większość nawigacji nie odtwarza nic poza podstawowymi formatami. DivX to w tym środowisku rarytas. Co gorsza, mnóstwo nawigacji ma problem z płynnością odtwarzania filmów. Jeżeli akurat na tym ci zależy, musisz przetestować własnoręcznie wybrane modele nawigacji w sklepie. Innego wyjścia nie ma. Ale czy do odtwarzania filmów na pewno chcesz kupić akurat nawigację?
- Przeglądarka tekstu – przeważnie przeglądarki tekstu w nawigacjach radzą sobie tylko i wyłącznie z formatem txt, mało kiedy z innymi, bardziej zaawansowanymi. Narzędzie rzadko wykorzystywane. Może posłużyć na przykład do odczytywania bazy telefonów.
- Przeglądarka zdjęć – zdjęcia na ekranie nawigacji wyglądają nieco lepiej niż na aparacie fotograficznym. Do pełni szczęścia, naturalnie, sporo brakuje. Trudno jednak nie zgodzić się, że przeglądarka zdjęć w nawigacji się przydaje. A nóż kolega w trasie będzie dysponował fajnymi fotkami zapisanymi na karcie SD. Na taką okazję przeglądarka jest wręcz idealna.
- Bluetooth – jeśli masz telefon z modułem Bluetooth oraz nawigację z takim modułem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby te urządzenia sparować. W rezultacie otrzymasz pełnowartościowy zestaw głośnomówiący Bluetooth. Niektóre urządzenia potrafią zrobić z tego dobrodziejstwa ponadstandardowy użytek, ściągając z telefonu do nawigacji listę kontaktów.
- Transmiter FM – klienci często nie zwracają na ten gadżet uwagi, choć czasem się przydaje. Transmiter FM przesyła dźwięk po częstotliwości FM do radioodtwarzacza samochodowego. Stamtąd trafia on do głośników.
- TMC (Traffic Message Channel) – prawdziwy luksus. Jest to RDS-owy system informowania o korkach. Specjalnie zakodowane fale FM są przesyłane są z nadajnika do anteny TMC umieszczonej wewnątrz nawigacji lub w ładowarce. W ten sposób kierowca informowany jest o natężeniu ruchu w jego sąsiedztwie i łatwo omija korki. Niestety, z TMC nie skorzystamy w Polsce. Listę krajów, w których nadawane są informacje o korkach odnajdziesz pod tym linkiem.
- Funkcja AV-IN – wyświetlanie obrazu pochodzącego z zewnętrznego źródła, na przykład kamery wstecznej. Przydaje się przy parkowaniu.
Systemy operacyjne w nawigacjach
Poszukując idealnej nawigacji zwróć szczególną uwagę na to, jaki ma system operacyjny. Od niego zależeć będzie dalsza przygoda z zakupionym produktem. Naturalnym wyborem wydaje się nawigacja z systemem operacyjnym Windows CE, koniecznie co najmniej w wersji 5.0. Właśnie pod niego wychodzi najwięcej map cyfrowych do nawigacji, na przykład AutoMapa, MapaMap, iGo, MioMap, Be-On-Road, Route 66.Jeżeli nie Windows CE, to bardziej rozbudowany Windows Mobile. Alternatywą dla Windowsów są propozycje firm TomTom i Garmin. W nawigacjach tych marek znajdują się zmodyfikowane odmiany Symbiana. Ten system nie pozwoli uruchomić map pod Windows ze względu na brak kompatybilności. Co więcej, nawigacje marki Garmin nie obsłużą map TomTom a TomTomy nie otworzą map do Garmina.
menu w TomTom

menu w Garmin

Wybór systemu operacyjnego zawęża wybór map tylko do tych kompatybilnych. Przykładowa tabelka zgodności poniżej.
Windows CE | Garmin | TomTom |
Automapa | GPMapa | TomTom Navigator |
MapaMap | City Navigator | (Wiele wersji – najpopularniejsze: Europa Wschodnia, Zachodnia, USA i Kanada) |
iGO | WorldMap | |
MioMap | MetroGuide Canada | |
Be-On-Road | ||
Route66 |
Systemy Windows dzieli się dodatkowo na odblokowane i zablokowane. Zablokowany to taki, do którego nie ma bezpośrednio dostępu. Uruchamia się nakładka producenta (menu) lub od razu mapa – i nic więcej. W praktyce uniemożliwia to zmianę mapy w nawigacji na konkurencyjny model.
Mapy do nawigacji
Bez dobrej mapy daleko nie zajedziesz – mapa jest mózgiem nawigacji. Takie są realia. Mapy cyfrowe do nawigacji mają różną szczegółowość w wybranych częściach świata. Precyzję mapy najlepiej oddają dwa parametry. Pierwszy z nich to procentowe pokrycie ulic – ilość dróg z ogółu zawarta w mapie. Natomiast drugi, najbardziej ceniony, to dokładne dane adresowe (numery budynków) wyrażone w procentach. Są to informacje ogólnodostępne, do sprawdzenia na stronie internetowej dostawcy mapy, przynajmniej na ogół.Pierwszy rzut oka – od lewej: AutoMapa i MapaMap 6.0
Do najchętniej kupowanych map autorstwa rodzimych firm zalicza się: Automapę XL (Polska), MapęMap Top 6.0 (nie mylić z mocno okrojoną MapąMap Easy/Lite) oraz GPMapę do Garmina. Z praktyki i testów wynika, że są one także najdokładniejsze do jazdy po Polsce. Nic w tym dziwnego. Zagraniczni producenci twórcy map traktują Polskę po macoszemu, więc pole do popisu mają nasi.
Przykładowe mapy do nawigacji
Automapa Polska | Automapa Europa | Update AutoMapy Europa |
Update AutoMapy XL | Uaktualnienie do Automapy XL Polska dodające mapy Europy |
Do opisania możliwości współczesnych map posłuży przykład AutoMapy, niekwestionowanego numeru jeden na polskich drogach. Potraktujcie go jako punkt odniesienia do porównania z konkurencyjnymi produktami.
Specyfikacja AutoMapy XL (Polska) | |
Dokładność (odwzorowania) | Od 1 do 12 metrów |
Drogi wszystkich kategorii | 637.391 kilometrów |
Miejscowości i osady | 102.038 sztuk |
Procent populacji objętej nawigacyjnymi planami miejscowości | 79% |
Procent populacji miejskiej objętej planami nawigacyjnymi | 100% |
Procent populacji objętej dokładnymi punktowymi adresami | 71% |
Procent populacji miejskiej objętej dokładnymi punktami adresowymi | 92% |
Miejscowości z budynkami 3D | 833 |
Adresy poszczególnych budynków (dane punktowe) | 2.241.748 sztuk |
Punkty POI (punkty użyteczności publicznej) | 426.389 sztuk |
Okres darmowej aktualizacji | 12 miesięcy |
Dokładność odwzorowania terenu w AutoMapie stoi na wysokim poziomie. W największych miastach dochodzi do 1m. Im dalej w pole, tym gorzej, lecz akurat to jest zrozumiałe. Jadąc polną drogą na pustkowiu nie będziesz potrzebował idealnego odwzorowania otaczającego cię świata. Te 12 metrów w zupełności wystarczy. Od odwzorowania ważniejsze są pozostałe atuty AutoMapy. 71% populacji objętej dokładnymi danymi adresowymi robi wrażenie. To prawie ¾ precyzyjnych numerów budynków.
Ponadto AutoMapa oferuje bogatą, prawie półmilionową bazę punktów użyteczności publicznych (POI), na której znajdują się: niebezpieczne strefy (czarne punkty), hotele, stacje paliw, ambasady, bankomaty, sklepy, fotoradary a nawet… agencje towarzyskie. Możliwości są spore.
Precyzja AutoMapy w kraju nie ulega wątpliwości. Problemy nowym użytkownikom tego programu sprawia za to obsługa. Wymaga nieco nauki, a nawet sięgnięcia do instrukcji. Tego z kolei nikt nie lubi. Ale warto się przemóc, bo kłopoty z obsługą wynikają z bogactwa funkcji w AutoMapie.
Trud ślęczenia nad instrukcją wynagradza dodatkowo miła dla oka oprawa graficzna. Naprawdę przyjemnie obserwuje się tą strzałeczkę mknącą w estetycznym (sztucznym) krajobrazie. Poniżej kilka przykładowych zrzutów ekranu pokazujących jak działa AutoMapa.
Na plus AutoMapy przemawia też przyszłościowe podejście twórców programu. Systematycznie rozbudowują oni możliwości mapy. Rozpoczęli już nawet pracę nad systemem omijania korków na drodze i danymi dla kierowców ciężarówek. Niestety, do jazdy ciężarówką ciągle tych informacji jest za mało i trzeba korzystać z innych rozwiązań – propozycje do samochodów ciężarowych zostały opisane w dalszej części artykułu.
Od lewej: mapy TomTom, iGo8, MioMap
Do jazdy po Europie, w szczególności na zachód od Odry, nadają się głównie mapy korzystające z danych cyfrowych dostawców, takich jak Tele Atlas (w 2007r Tele Atlas został przejęty przez firmę TomTom) i NAVTEQ (w 2008r NAVEQ został kupiony przez Nokię). Europa Zachodnia jest wyjątkowo dobrze dopracowana w zasadzie w każdej mapie renomowanej marki, na przykład TomTom Europa Zachodnia i Środkowa, iGo8 Europe, MioMap FEU, NT City Navigator, MobileNavigator (Navigon) czy AutoMapa Europa - kliknij na hiperłącze przy nazwie mapy, aby przejrzeć pokrycie procentowe ulic w poszczególnych krajach.
Szkoda, że tak dobrze jak na zachodzie, nie jest na wschodzie i południu Europy. Najgorzej jest w następujących państwach: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia, Rumunia, Rosja.
Pokrycie procentowe ulic w Europie na przykładzie NT City Navigator

Na koniec koniecznie sprawdź, jak wygląda sprawa aktualizacji wybranej przez ciebie mapy. Może pierwszy update jest gratisowy, a może trzeba za niego zapłacić 100 euro?Przykład oryginalnej mapy

Nigdy - pod żadnym warunkiem – nie gódź się na zakup pirackiego oprogramowania. Tracisz wiele przywilejów – od pomocy technicznej, aż po darmowe aktualizacje. Oryginalne mapy rozpoznasz stosunkowo prosto. W przeważającej części są dostarczane na nośnikach danych (kartach pamięci/płytach DVD etc.) opatrzonych w firmowe logo – jak na zdjęciu powyżej. Dodatkowo, na przykład Automapa stosuje kilka zabezpieczeń. Po pierwsze w wersji OEM dodawanej do nawigacji otrzymasz numer licencji wydrukowany na karcie SD. Wersje OEM i BOX dostarczane w pudełku cechują się tym, iż numer licencji znajduje się na karcie zdrapce. Ponadto z oryginalną Automapą powinieneś dostać certyfikat oryginalności oraz naklejkę Automapa Prowadzi. Jednak przede wszystkim liczy się numer licencji. Bez niego nie skorzystasz z darmowych aktualizacji.Przykładowe cechy dobrej mapy: nawigacja głosowa, wyznaczanie trasy przejazdu, automatyczne wyznaczanie nowej trasy po zjechaniu z trasy wyznaczonej, asystent pasa ruchu, uwzględnienia kierunkowości ulic, zakazów skrętu/zawracania, zapisywanie i odczytywanie śladów GPS, wybór języka menu i nawigacji, wytyczanie najkrótszej trasy, wytyczanie najszybszej trasy, wytyczanie trasy optymalnej, obliczanie długości trasy i czasu przejazdu, współpraca z odbiornikiem TMC, Twoje ulubione punkty (z dowolnym opisem), dostosowanie wyglądu mapy do własnych upodobań, wybór zestawu kolorystycznego interfejsu mapy, punkty pośrednie.
Nawigacje dla oszczędnych
W segmencie tanich marketowych nawigacji dominują dwie warszawskie spółki: Manta Multimedia i Lark Polska. Pierwsza z nich, jak można wyczytać na oficjalnej stronie, dystrybuuje swoje produkty przede wszystkim poprzez wielkie i wyspecjalizowane sieci handlowe na terenie całego kraju. Chodzi między innymi o Auchan, Real i Media Markt, gdzie Manta Multimedia promuje swe dwie kluczowe marki, Manta i HAWK.
Lark Sp. Z o.o. ma tylko jedną markę – Lark. Rzec by można, że jest ona wszędobylska. Znaleźć ją można w sieci, pośród gazetowych promocji i marketowych wyprzedaży. Nie da się ukryć, że Lark robi najtańsze produkty na rynku.
Przykładowe nawigacje Lark do 400,00 zł:
Lark 35.6 FreeBird + MapaMap | Lark FreeBird 43.1 + MapaMap | Lark FreeBird 50.1 + MapaMap |
Jakiś czas temu nawigacje Lark 35.0, 35.4, 35.5c, 35.6, 43.0 przestały działać. Nie widziały satelitów. Jednak firma Lark szybko zareagowała i wypuściła łatkę rozwiązującą ten problem - obecnie już wszystko działa.
Pozostałe nawigacje do 400,00 zł:
MIO Moov M300 PL | Navroad NR360 bez mapy |
MIO Moov 200 PL | GoClever 5055 z mapą Polski |
Za stosunkowo małe pieniądze kupisz także markową nawigację Navroad NR360 bez mapy, w której za dodatkową opłatą z powodzeniem zainstalujesz na przykład AutoMapę lub niezwykle popularne MIO Moov 200 Poland. Nie ma jednak róży bez kolców. Zakup mapy to koszt rzędu 200-300 zł. Natomiast zmiana mapy w MIO Moov 200 z MioMap na lepszą wymaga odblokowania urządzenia poprzez modyfikacje w oryginalnym oprogramowaniu. Skutkiem takiego zabiegu jest utrata gwarancji. Mimo wszystko MIO Moov 200 Poland to jedna z najczęściej kupowanych nawigacji i zarazem Produkt Roku 2009 według czytelników Benchmark.pl.
W tym przedziale cenowym nie ma co wybrzydzać. Większość niskobudżetowych nawigacji nie ma żadnych rewelacyjnych dodatków. O Bluetooth, transmiterze FM czy TMC można pomarzyć. Ale taka właśnie ma być. nawigacja za rozsądne pieniądze - bez bajerów, bez szpanu. Byle dało się do niej dograć rozsądnej klasy mapę – i w drogę.
Nawigacje dla wymagających
Dla posiadaczy zasobniejszego portfela wybór jest duży. Od 500 zł można mieć wspomnianego wcześniej Navroda NR360 z AutoMapą XL. To 3,5-calowe cudeńko ma na pokładzie aż 1 GB pamięci wewnętrznej oraz precyzyjny 66-kanałowy moduł GPS marki MTK. Stosunek cena / jakość wypada rewelacyjnie. Za 500 zł znajdziesz również, dajmy na to, MIO Moov 310 z MioMap 6-krajów, ekranem 4,3”, 2 GB pamięci wewnętrznej i TMC, ewentualnie większe o 0,4” MIO MOOV 500 z mapą Polski.Przykładowe nawigacje w przedziale 401,00-500,00 zł:
Navroad NR360 z AutoMapą XL | Mio Moov 500PL | TomTom ONE v3 EEU+DACH |
Mio Moov 310 (6 krajów) | Mio Moov M400 (11 krajów) | Pentagram Nomad P5210 bez mapy |
Im więcej funduszy na koncie, tym większe oczekiwania – co najmniej mapa całej Europy. Około 700 zł wystarczy do kupienia fabrycznie odblokowanej nawigacji Pentagram Nomad P5210 z AutoMapą Europa i 1 GB pamięci wewnętrznej. W podobnej cenie plasuje się MIO Moov S505 z MioMapą 44 krajów, 2 GB pamięci wewnętrznej, 128 MB RAM, TMC. Ale dlaczego nie sięgnąć głębiej do kieszeni?
Przykładowe nawigacje w cenie 501,00-1000,00 zł:
TomTom ONE CUBE Europe 42 kraje | TomTom XL Classic Europe 42 kraje | Pentagram Nomad P5210 + AutoMapa Polska + Europa +SD 2GB |
Mio Moov S505 (44 krajów) | TomTom GO630 Europa Środkowa i Wschodnia | Garmin Nuvi 255 Wide z GPMapą |
Z ponad tysiącem złotych w ręku warto zwrócić uwagę na Navroad Q1 z AutoMapą Europa, wyświetlaczem 4,3”, dwurdzeniowym procesorem Telechips (481 i 400MHz), funkcją AV-IN i Bluetooth. Z tak mocnym procesorem Navroad Q1 radzi sobie całkiem nieźle z filmami. Co ciekawe, także z takimi w formacie SMI – z napisami. Jakby tego było mało, sercem nawigacji jest precyzyjny moduł GPS MTK, a system operacyjny Windows CE w urządzeniu jest odblokowany! Ciekawą alternatywą dla Navroad Q1 jest jego starszy, 7-calowy brat, wszystkomający Navroad NR750BV z dwoma mapami, Navroad Map 7.71 Europa i AutoMapą XL.
Przykładowe nawigacje w cenie od 1001,00zł
Navroad Q1 z mapą Europy | Navroad NR750BV z mapą Europy | TomTom 930 Traffic Europa |
Navigon 8310 max FEU | Garmin nüvi 5000 | Blaupunkt TravelPilot 700 |
Marki MIO, Navroad i Pentagram to tylko jedna strona do zaawansowanych technologicznie nawigacji. Przekraczając wyraźnie barierę 1500 zł znajdziesz TomTom 930 Traffic z mapą Europy (2-lata aktualizacji za darmo), Bluetooth, transmiterem FM, TMC, obłędnie wielką pamięcią wewnętrzną 4 GB i ciekawą funkcją IQ Routes – inteligentne wyznaczanie trasy. Sposób działania opisuje poniższy film:
IQ Routes w TomTom
Wyliczając dalej, w tej cenie dostaniesz Navigon 8310 o podobnej funkcjonalności lub… szalenie drogą wideo nawigację Blaupunkt Travelpilot 700. Ta ostatnia propozycja ma prawie wszystko: od kamery, przez Bluetooth, telewizję cyfrową, odtwarzacz DiVX/XviD, aż po procesor 500 MHz i 128 MB RAM. O tego typu wodotryskach wspominamy w dalszej części artykułu.
Naturalnie, wyżej wymienione nawigacje służą wyłącznie za przykład. W pogoni za ideałem musisz porównać znacznie więcej modeli. Wszak wybór jest ogromny. Tymczasem znajdź moment na refleksję. Przed wydaniem fortuny zastanów się, czy nie lepiej kupić PDA z modułem GPS? Palmtopy MIO z Windows Mobile 6.0 i bardzo dobrym modułem GPS SiRF Star III są do kupienia od około 750 zł. PNA czy PDA – oto jest pytanie.
Przykładowe PDA
MIO P360 Digi-walker bez mapy | MIO P560 Digi-walker bez mapy | MIO P360 Digi-walker z AutoMapą XL |
MIO P560 Digi-walker z AutoMapą XL | MIO P360 Digi-walker z AutoMapą Europa | MIO P560 Digi-walker z AutoMapą Europa |
Nawigacje do samochodów ciężarowych
Tradycyjne mapy cyfrowe do samochodów osobowych mają tą słabość, że pojazd ciężarowy kierują na drogę szybkiego ruchu – i to wszystko. Nie uwzględniają masy całkowitej, nacisku na oś, długości, wysokości.iGo8 i MobileNavigator od Navigona na opcji TIR kierują ogromne ciężarówki do centrum Warszawy, gdzie one mają absolutny zakaz poruszania się. AutoMapa dopiero zaczyna budować swoją bazę. Mapy do Garminów, fakt, wspomagają kierowców ciężarówek, ale przede wszystkim w Ameryce i części Europy Zachodniej. Wśród map na nawigacje PNA wspierające duże samochody panuje po prostu ogromna posucha. Wybór jest jeden, Pocket Navigator 8 Europe Truck instalowany przez serwis dystrybutora w nawigacjach marki Altina i Syngio.
Wybrane funkcje Pocket Navigator 8 Europe Truck
- Omijanie miejsc nieprzejezdnych dla pojazdu o zadanych gabarytach na głównych drogach wybranych krajów.
- Możliwość notowania ilości km przejechanych służbowo i prywatnie.
- Możliwość śledzenia pojazdów po dokupieniu odpowiedniego urządzenia montowanego w samochodzie (VTU).
- Uwzględnianie niektórych ograniczeń dla pojazdów ciężarowych.
- Współpraca z wieloma rodzajami odbiorników TMC.
Zdecydowanie więcej kierowcom ciężarówek od map do nawigacji dają mapy stworzone z myślą o komputerze, wspomagające bardziej kompleksowo logistykę, na przykład Emapa Transport. Konfigurując Emapę, podajemy m.in. dane o wielkości pojazdu, jego masie, czasie jazdy i postoju w rozmaitych sytuacjach, prędkościach na poszczególnych typach dróg itp. – czytamy w inf. prasowej producenta mapy. Emapa Transport uwzględnia wysokość wiaduktów i nośność dróg. Do pełnego wykorzystania tego typu map potrzeba notebooka z modułem GPS. Najpewniejsze są moduły GPS podpinane do gniazda USB.
GPS USB – Holux M-215 USB

Podobnych funkcji – poza Emapą Transport – doświadczysz w niemieckiej, dosyć drogiej mapie Map&Guide Truck Navigator (działa także na PDA), co widać na grafice poniżej – zakazy ruchu, aż miło.
Map&Guide Truck Navigator
Map&Guide Truck Navigator można uzupełnić o dodatkowe, równie drogie programy spod szyldu Map&Guide. Przykładem służy tu program Map&Guide Proffesional, który dobiera najlepszą trasę i wylicza koszty przejazdu. W wersji oferujące pełną funkcjonalność kosztuje około 2299 euro.Nawigacje na rower i motocykl
O nawigacji ASUS R300 w amerykańskiej telewizji
Druga to wodoszczelny Garmin Edge z uchwytem rowerowym. Występuje w modelach 205, 305, 605 i 705. Warte grzechu są te dwa ostatnie, z kolorowym wyświetlaczem i GPMapą. Takie cacko, w najbogatszej wersji, działa bez ładowania szacunkowo 15 godzin.
Garmin Edge 705 w mieście
Oznacza to, że wybór urządzeń na rower jest ograniczony w praktyce do jednej marki. Czas więc przejść do nawigacji motocyklowych. Prym w tej kategorii wiodą dwie marki: Garmin i TomTom. Cenią się one wyjątkowo wysoko. Za ich produkty dedykowane na motocykl zapłacisz około 3000 zł. W zamian dostaniesz nawigację, która jest wodoodporna, względnie wstrząsoodporna i ma uchwyt motocyklowy.
Przykładowe nawigacje motocyklowe
Garmin Zumo 550 | TomTom Rider Europe |
Bardzo ciekawą propozycją na motocykl na polskim rynku jest Garmin Zumo 550 oferowany z dwoma mapami, NT City Navigator i GPMapą. Takie połączenie gwarantuje należytą precyzję nawigacji.
Uchwyt motocyklowy w Garmin Zumo

Jeśli chodzi o komfort obsługi, warto nadmienić, że Garmin Zumo 550 wyposażono w moduł Bluetooth z myślą o komunikacji ze słuchawką bezprzewodową Bluetooth. Po sparowaniu obu urządzeń, nawigacji i słuchawki, można swobodnie rozmawiać w czasie jazdy.Prezentacja możliwości TomTom Rider
W najgorszym przypadku, kiedy nie dysponujesz 3000 zł, wyjściem z sytuacji jest nabycie nawigacji odpornej na wilgoć, na przykład Becker Traffic Assist Z100 za około 1000 zł. Można dokupić do niej uniwersalny uchwyt motocyklowy/rowerowy lub oryginalny, firmowy.
Pozostałe nawigacje
Czego można używać jeszcze do nawigowania? Z całą pewnością wielu typów urządzeń. Nie ma sensu wymieniać tu wszystkich. Żeby nie zagmatwać sytuacji proponujemy najprostszy możliwy podział:- Nawigacje turystyczne (do wędrówek pieszych).
- Nawigacje w telefonie.
- Inne
Nawigacje w telefonie to bardzo wygodne i praktyczne połączenie. Przecież mało kto nie nosi ze sobą komórki. Wystarczy ją wyciągnąć, uruchomić mapę i kierować się precyzyjnie do celu. W międzyczasie można wykorzystać telefon do przyjaciela. W teorii wygląda to idealnie.
HTC Touch Pro 2 | HTC Touch Diamond II PL | HTC Touch Diamond |
Najprzyjemniej nosi się telefon z wbudowanym modułem GPS, bo – używając kolokwializmów – nie trzeba taszczyć ze sobą dwóch osobnych urządzeń. Jeśli Ci to nie przeszkadza, rozważ zakup zewnętrznego modułu GPS na Bluetooth. Oczywiście, telefon też musi mieć Bluetooth. Inaczej nici z nawigowania.
Zewnętrzne moduły GPS na Bluetooth
Pentagram PathFinder P 3106 | Pentagram PathFinder P 3101 | Media-Tech GPS Multi-Tracker |
Często spotykanym mankamentem nawigowania na telefonach jest płynność nawigacji. Komórki z reguły mają gorsze osiągi niż nawigacje PNA. Dłużej lokalizują satelity, no i zdarza się, że mapy przycinają.
Inne z pozostałych typów nawigacji - to już brzmi jak koniec świata. I dobrze, bo rzeczywiście inne ma być inne. Wyobraź sobie, że wędkarze wybierają się na ryby z wędką, haczykiem, robaczkiem i... GPS=em połączonym z echosondą, takim jak na przykład Garmin Fishfinder. To dopiero inność!Garmin Forerunner 405

Jesteś pracodawcą? Marzyłeś o szpiegowaniu pracowników? I na dodatek wydaje ci się, że Józek odwala lewiznę? Świetnie. Wrzuć mu datalogger GPS do schowka, chociażby Evermore DL-600. Wykorzystuje się go do rejestracji trasy. Gdy wróci z rzekomej wyprawy do klienta, wyciągnij datalogger ze schowka, podepnij go do komputera i sprawdź, gdzie rzeczywiście zawitał twój pracownik.Evermore DL-600

Fishfindera, Forerunnera i dataloggery potraktuj jako swego rodzaju ciekawostki. Produkty te stosują, co prawda, odbiorniki GPS, lecz nie służą do nawigowania.Najczęstsze dylematy i wątpliwości
1. Czy przednia szyba z ogrzewaniem może zakłócać sygnał GPS? Czy jest sens montować dodatkowe anteny GPS?Markowe urządzenia wyposażone co najmniej w moduł SirF Star III, nie mają kłopotów z podgrzewaną szybą. Można je wozić nawet w schowku i nie będzie problemu. Natomiast inaczej - z tego co wiem - jest z najtańszymi nawigacjami na rynku. Marki nie będę podawał – Piotr Matysiak, Multimedia Vision.
2. Czy powinienem się przejmować pojemnością baterii?
Ważniejsza jest praktyka. Czas działania dzisiejszych urządzeń nawigacyjnych na samej baterii to najczęściej od 3,5 do 5 godzin. Rzeczywisty czas działania może się różnić w zależności od sposobu wykorzystania urządzenia (np. słuchanie MP3, wykorzystanie nawigacji jako zestawu głośnomówiącego Bluetooth, czy poziom jasności ekranu).
Dla osób wykorzystujących nawigację w długich trasach czas działania na bateriach nie ma tak dużego znaczenia - po podłączeniu zasilania do nawigacji, jedyne co tracimy to jedno wolne gniazdo do ładowania. Długi czas działania na baterii docenią przede wszystkim ci, którzy wykorzystują nawigację często i na krótkich dystansach - wtedy częste podłączanie kabla do urządzenia GPS ze słabą baterią faktycznie może być uciążliwe. Wygodnym rozwiązaniem są tzw. uchwyty aktywne, a więc takie, które można na stałe podłączyć do zasilania. - Michał Turski, Bajtel.
3. Czy w nawigacji TomTom / Garmin zainstaluje AutoMapę?
Niestety, nie ma takiej możliwości. W nawigacjach marek TomTom i Garmin nie ma ani Windows CE, ani Windows Mobile.
4. Mam problem z instalacją AutoMapy / MapyMap / GPMapy. Coś nie działa. Możecie mi pomóc?
Skontaktuj się bezpośrednio z dostawcą Twojej mapy. AutoMapa – e-mail: pomoc@automapa.pl lub telefon (22) 859 0240. MapaMap – e-mail: pomoc@mapamap.pl lub telefon (22) 665 33 33. GPMapa – e-mail: gpmapa@garmin.pl lub telefon (91) 424 38 00.
5. Co to jest ActiveSync?
ActiveSync to program służący do połączenia komputera z niektórymi nawigacjami GPS. Do pobrania stąd.
6. Moja nawigacja się zacięła. Nic nie mogę zrobić. Co teraz?
Poszukaj przycisku reset – mała dziurka w obudowie. Wciśnij go rysikiem lub igłą. Jeśli twoja nawigacja nie jest wyposażona w przycisk reset, spróbuj przytrzymać długo włącznik lub wyłączyć ją w sposób podany w instrukcji. Ponowne uruchomienie powinno rozwiązać problem.
7. Jak odblokować nawigację Manta GPS-060?
Utwórz na czystej karcie SD folder explorer.exe. Włóż kartę do nawigacji. Włącz urządzenie. Powinien uruchomić się Explorer.
8. Co się stanie, kiedy skończą mi się darmowe aktualizacje mapy? Nawigacja przestanie działać?
Nawigacja będzie nadal działać. Nie będziesz mógł ściągnąć najnowszych map – to wszystko. Nie ma przymusu wykupywania aktualizacji.
9. Od jakiej wielkości ekranu nie jest potrzebny rysik?
Trudno odpowiedzieć jednoznacznie. 4,3” to dosyć bezpieczne minimum. Niewykluczone jednak, że z 3,5” również poradzisz sobie bez rysika.
10: Czy na nawigacji da się równocześnie nawigować i słuchać muzyki MP3?
To zależy od nawigacji. Najczęściej w momencie, gdy nawigacja wydaje komunikat, załóżmy skręć w prawo, muzyka przestaje grać. Odtwarzanie jest wznawiane wraz z końcem komunikatu.
11. Czym się różni wyświetlacz LCD od LCD TFT?
Różni je rodzaj zastosowanych tranzystorów. LCD TFT daje wyższą jakość wyświetlanego obrazu.
12. Zepsuła mi się ładowarka samochodowa do nawigacji Navigon / Garmin. Kupiłem uniwersalną za 15 zł. Po podłączeniu do urządzenia wyświetla się ikona komputera. Co teraz?
Firmy Garmin i Navigon stosują specjalne, droższe w zakupie ładowarki. Zastosowanie zamiennika na 90% spowoduje przejście nawigacji w tryb komputera. Traktuje ona wtedy ładowarkę jak kabel USB.
13. Co to znaczy, że gwarancja jest door-to-door?
Gwarancja Door-To-Door gwarantuje, że transport wadliwego sprzętu do serwisu odbywa się na koszt gwaranta. Przysyła on do klienta kuriera – klient nie ponosi kosztów wysyłki.
Rodzaje złącz, wyjść itp.
Przyciski, gniazda, dodatki, wnętrzności. Uwagę na te elementy przeciętny Kowalski zwraca na końcu. Wykończenie wieńczy jednak dzieło i dla własnego komfortu dobrze obejrzeć je uważnie. W nawigacjach jest ich dosyć dużo, lecz nie ma się czego bać. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek. Od średniej klasy nawigacji wymagaj:- Miejsca na rysik w obudowie i samego rysika – trudno powiedzieć czy wygodnie będzie ci obsługiwać nawigacje palcami, dlatego na wszelki wypadek zalecamy wybór nawigacji z rysikiem oraz miejscem na niego w obudowie. Bez takiego schowka rysik może się zapodziać.
- Wejścia słuchawkowego – zdarza się, że pasażerowie dostają szału słysząc non-stop „skręć w lewo”, „skręć w prawo”. Szał w pojeździe jest, jak wiadomo, zaraźliwy. W takim przypadku, kiedy zawodzą prośby i groźby, dla własnego zdrowia psychicznego wypada poratować się słuchawkami a reszcie kompanów odpalić radio. I jest to rada jak najbardziej na serio.
- Wejścia MMCX na antenę zewnętrzną (w niskobudżetowych produktach) – kiepskie odbiorniki GPS są w stanie zgubić satelity, jeśli przeszkadza im w zasadzie cokolwiek. Są marudne. Gubią się w dużych miastach (ze względu na budynki) i przy podgrzewanej przedniej szybie. Ratunek na taką okoliczność jest jeden zewnętrzna antena do nawigacji GPS.
- Przycisku ON/OFF lub jego substytutu – niektórych nawigacji nie da się wyłączyć. Przechodzą co najwyżej w stan uśpienia i powoli (lub szybko) rozładowują się. Takiej sytuacji zaakceptować nie można. Wyłącznik to konieczność.
- Wyjścia na zewnętrzne karty pamięci – powszechnie w nawigacjach stosuje się standardowe karty SD, rzadziej miniSD lub microSD. I raczej należy wystrzegać się innych typów kart, gdyż są zwykle droższe w zakupie.
- Gniazda mini USB – to przez to gniazdo połączysz nawigację do komputera w celu aktualizacji map czy zmiany oprogramowania. W wielu przypadkach gniazdo mini USB służy też do ładowania akumulatora nawigacji.
- Akumulatora gwarantującego co najmniej 3 godziny pracy – około trzy godziny pracy to średnia pozwalająca wykorzystać nawigację poza samochodem.
- Inne – dla wygody możesz pokusić się o nawigację z pokrętłem głośności, przyciskiem szybkiego menu (jednym kliknięciem wywołuje menu główne) i wyjściem AV-IN – pozwala wyświetlić na nawigacji obraz z kamery wstecznej lub innego źródła obrazu. Nie są to jednak najważniejsze atrybuty nawigacji.
Unikalne technologie
Rozpoznawanie mowy w TomTom 920
W nawigacjach trudno o coś nowego, niespotykanego. Nie ma w nich niczego, co nie zostałoby już wcześniej zaprezentowane gdzie indziej. Mimo wszystko obecność pewnych ciekawych technologii w nawigacjach samochodowych można uznać za godną odnotowania sprawę. Dlatego ten rozdział nosi taki, a nie inny tytuł. Zatem, co unikalnego można znaleźć w nawigacjach? Lista poniżej:
- Rozpoznawanie mowy – jeszcze nie da się pobawić w Star Treka i rozpocząć od Computer, this is Captain Pickard... Z drugiej strony adresy i podstawowe komunikaty wydawać już można, na nieszczęście w językach obcych, głównie po angielsku. To akurat zrozumiałe, ponieważ język polski jest dosyć specyficzny. Wypada zatem poczekać na przełom w rozpoznawaniu naszej mowy.
- Internet – globalna sieć to żadne novum, ale jej obecność w nawigacjach to już coś, czego do tej pory nie było. Łączność z internetem nawigacje nawiązują poprzez Wi-Fi lub Bluetooth. Szkoda tylko, że z konieczności do wpisywania adresów WWW trzeba używać klawiatury ekranowej. Bez rysika się nie obejdzie.
- DVB-T – drogie nawigacje ściągają sygnał naziemnej telewizji cyfrowej, czyli DVB-T. To takie rozszerzenie odtwarzacza filmów, które - na szczęście – pracuje płynnie, bo nawigacja nie musi męczyć się z przetwarzaniem pliku. Sprawnie zamienia się w telewizor.
- Nawigacja wideo (wideonawigacja) – wynalazek przyszłości zaprezentowany przez firmę Blaupunkt w nawigacjach TravelPilot 500 i TravelPilot 700. Wbudowana w urządzenie kamera rejestruje obraz drogi i przenosi go na ekran nawigacji. I tu najlepsze. Strzałki informujące, w którą stronę skręcić, nakładane są na rzeczywisty obraz. System nawigacji wideo rozpoznaje także znaki drogowe, lecz te za zachodnią granicą. Z krajowymi ma problem.
Wideo nawigacja, Internet, telewizja – all in one
Ocenić, co jest ci niezbędne, powinieneś we własnym zakresie, biorąc pod uwagę swoje realne potrzeby. Kupowanie na wyrost, jak i poniżej niezbędnego minimum do rozsądnych decyzji się nie zalicza. Aktualnie technologiczne zabawki są kosztowne. Znaczą mniej niż dobra mapa i – opisane wcześniej – najważniejsze cechy nawigacji. Ale często mogą okazać się przydatne.
Jakimi akcesoriami kuszą nas producenci nawigacji?
Producenci prześcigają się w wojnie marketingowej na dodatki. Pojawia się ich coraz więcej, lecz w zasadzie mało kto poświęca im więcej niż kilka minut uwagi. Marginalizowanie znaczenia akcesoriów przy wyborze nawigacji może odbić się czkawką. Niektórzy kupujący nie zdają sobie sprawy, że nie wszystkie elementy dołączane do urządzenia nawigacyjnego w komplecie prezentują odpowiednią jakość. Przed zakupem upewnij się czy wszystko jest w porządku. Zwróć uwagę przede wszystkim na poniższe akcesoria.Zestaw przykładowy

Akcesoria podstawowe:
- Ramię i uchwyt do nawigacji – zarówno zbyt krótkie, jak i zbyt długie ramię może okazać się problemem. Najistotniejsze jest jednak, by te elementy dały się dopasować do twoich potrzeb, a więc muszą mieć opcję regulacji. Obracanie uchwytu na wszelkie możliwe strony to chleb powszedni użytkownika nawigacji samochodowej.
- Kabel USB – służy do połączenia nawigacji z komputerem. Bez niego będziesz miał problem z ewentualną wymianą oprogramowania sterującego nawigacją i z aktualizacją map. W wybranych nawigacjach zastępuje ładowarkę sieciową po połączeniu z komputerem.
- Ładowarka samochodowa – długość pracy nawigacji bez zewnętrznego źródła zasilania jest ograniczona, dlatego na dłuższe podróże niezbędna jest ładowarka samochodowa z wtykiem pasującym do gniazda zapalniczki. Ważne, by kabel ładowarki miał odpowiednią długość – musi sięgnąć gniazda zapalniczki.
Ładowarka samochodowa

Akcesoria opcjonalne:
- Karta pamięci – w zestawach z nawigacjami znaleźć można najzwyklejsze i mało pojemne karty pamięci, głównie SD 1 GB. Taki stan rzeczy budzi pokusę wymiany na kartę high speed, która może przyspieszyć działanie zainstalowanych na niej programów. Wybór pojemności karty ogranicza specyfikacja danej nawigacji. Musisz doczytać jak pojemne karty jest ona w stanie odczytać – najczęściej będzie to 2 GB.
- Czytnik kart USB – dodatek z serii umilających życie. Pozwala na szybkie wgrywanie plików na kartę pamięci i do nawigacji, dużo szybsze niż przez kabel USB.
- Ładowarka sieciowa – odpowiednik ładowarki samochodowej, tyle że do standardowego gniazdka 230 V. Umożliwia komfortowe korzystanie z nawigacji w domu, na przykład do przeglądania trasy przed podróżą.
- Etui / futerał – tu nie ma żadnych problemów - wszelkiego typu pokrowce kupuje się, aby chronić zakupiony produkt przed uszkodzeniem. Po prostu musisz dopasować wymiary etui / futerału do nawigacji.
- Folia ochronna na wyświetlacz – kolejny patent na ochronę zakupionego urządzenia. Specjalna folia do nawigacji osłania wyświetlacz, zabezpieczając go przed zarysowaniami. Pamiętaj, żeby nabyć folię w odpowiednio dopasowaną wielkościowo do wyświetlacza nawigacji.
- Rozgałęziacz (rozdzielacz) gniazda zapalniczki – gdy w pojeździe korzystasz z kilku urządzeń ładowanych z jedynego gniazda zapalniczki, uratuje cię zakup rozgałęziacza (rozdzielacza) gniazda zapalniczki. Dzięki niemu z jednego gniazda zrobisz dwa lub trzy.
- Antena zewnętrzna na złącze MMCX – rzecz by można, że to relikt przeszłości, bo klasowe nawigacje nie potrzebują żadnych dodatkowych anten. Niemniej jednak na rynku nadal jest sporo tanich GPS-ów, które bez sztucznego wspomagania nie dadzą sobie rady w trudnych warunkach, dajmy na to: przy podgrzewanej przedniej szybie, podczas kiepskiej pogody, w dużych miastach.
W sklepie znajdziesz wiele przydatnych akcesoriów
Ramiona i uchwyty | Kable | Karty pamięci |
Czytniki kart USB | Ładowarki | Etui |
Folie | Rozgałęziacz | Rozgałęziacz |
Podsumowanie
Wybór dobrej nawigacji samochodowej nie jest łatwy. Uniknięcie nietrafionego zakupu wymaga krytycznej lektury wielu recenzji porównawczych. Pomogą ci one odrzucić produkty kompletnie nietrafione. Następnie sporządź listę wymagań. Spisz swoje oczekiwania wobec wymarzonego urządzenia i porównaj je z dostępnymi ofertami.Odradzamy zakup produktów poniżej określonych w artykule standardowych parametrów technicznych nawigacji. To nieprawda, że prowadzą tylko mapy, a jakość urządzenia to kwestia drugorzędna. Nawigacje poprzedniej generacji miały tak słabe moduły GPS, że pokazywały, na przykład, iż samochód porusza się po chodniku, zamiast po drodze. Do tego notorycznie gubiły sygnał z satelitów.
Takich przykrości warto sobie oszczędzić inwestując w nowsze produkty, które są oparte na markowych komponentach.
Zdajemy sobie sprawę, że nawigacje to temat rzeka, dlatego jeśli czujecie, że pominęliśmy coś istotnego, dopiszcie to w komentarzach. Ewentualne brakujące informacje prawdopodobnie będziemi mogli dołączyć do artykułu. Na wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w komentarzach. Życzymy owocnych zakupów.
Źródło: Benchmark.pl, Artykuł przygotowali:Piotr Cyrek i Grzegorz Kubera
Podłącz się do naszego kanału RSS , a najnowsze wpisy trafią wprost do Twojego komputera.
wow, ale artykuł, świetne porady, ja od siebie powiem tylko tyle że dla mnie nie ma różnicy miedzy drogimi nawigacjami a tymi najtańszymi.. Korzystam z taniego larka 35,6 bo tepsa dała w gratisie jak neo brałem ale miałem okazje jechać samochodem kolegi i miał jedną z tych droższych. Różnica? praktycznie żadna. Tyle że on wydał majątek a ja za free mam.
OdpowiedzUsuńnie no, spoko, ale gdyby tak wszyscy myśleli w ten sposób to byśmy nadal jeździli np. "maluchami" ale ok, to co za free zawsze będzie lepsze od tego co bulimy a potem się zastanawiamy. Wolna wola :)
OdpowiedzUsuńFajny blog, tak a pro po. Tak trzymać !!!
Co do doświadczeń z nawigacjami mogę śmiało powiedzieć, że nic nie zastąpi urządzenia stworzonego tylko do tego celu. Posiadałem Mio A701 (smartphone), Toshiba G810 (smartpchone), a obecnie mam Lark FreeBird 35,7. Lark łapie satelity w mgnieniu oka, czego nie mogę powiedzieć o smartphone, gdzie w Mio A701 czekałem czasem aż 2min, a w Toshiba G810 już się nie wypowiadam. Z map natomiast polecam AutoMapa ze względu na mnogość ustawień przy ustalaniu trasy. Opcje omijania dróg płatnych, czy też ustawienie trasy optymalnej są bardzo pomocne. Niestety nie pomyśleli o tym twórcy MapaMap, a szkoda bo graficznie bardziej mi przypadła do gustu.Mam nadzieję, że moja wypowiedź będzie pomocna w dalszym wyborze osób początkujących w świecie nawigacji ;)
OdpowiedzUsuńHi, Neat post. There's an issue together with your site in web explorer, may test this? IE still is the marketplace chief and a large portion of people will omit your fantastic writing due to this problem.
OdpowiedzUsuńHowdy! I understand this is somewhat off-topic however I needed to ask.
OdpowiedzUsuńDoes managing a well-established website such as yours require a lot
of work? I'm completely new to writing a blog however I do write in my journal daily. I'd like to start a blog so I
can share my personal experience and thoughts online.
Please let me know if you have any suggestions or tips for new aspiring bloggers.
Appreciate it!